Hallstrom Coffee har fastmonterte diodelys både foran og bak, drevet av navdynamo.
Systemet er vedlikeholdsfritt:
Skruen på bildet skal være passe stram, slik at det går å vri forlykta opp og ned med hånda uten være hardhendt. Skruen må ikke være så slakk at lykta siger litt ned i hver hump og gradvis peker lavere og lavere.
Forlykta høydejusteres i fart når du sykler et sted det er mørkt. Regelen er enkel: juster den så lavt du kan uten at lyskjeglen får en tydelig slutt. Hvis du justere lykta for lavt, vil du oppleve at det er mørkt foran lyskjeglen, slik at du ikke kan se veien så langt fram som du ønsker. Hvis du justerer lykta for høyt, vil du blende motgående trafikk og dessuten få mindre lys på veien der du ønsker å se.
Når lyset treffer en mur eller et gjerde, vil du kunne se at lyskjeglen er flat i toppen, slik at man ikke blender motgående trafikk og får mer lys ned på veien. Dette i motsetning til de fleste sykkellykter på markedet, som har rund lyskjegle (og gjerne stor spredning på lyset), slik at motgående trafikk blendes og man får mindre lys der man trenger det.
Sjekk følgende i rekkefølge inntil problemet er løst:
Hvis det ikke lyser noe sted, hopp til neste punkt.
Men hvis det lyser foran og ikke bak, så ligger feilen et eller annet sted i kablingen mellom forlykt og baklykt eller i selve baklykta.
For ordens skyld — hvis du nettopp har fått sykkelen og ikke vet hvordan lysanlegget virker:
Lyset drives ikke av batteri, men av navdynamo. Forhjulet må derfor snurre for at det skal bli lys!
Bakpå forlykta er det en bryter som skyves mot høyre for PÅ og mot venstre for AV. Bryteren skrur på og av strømtilførselen til både forlykta og baklykta (baklykta får strøm fra forlykta).
Merknad: Når lyktene er ladet opp, vil de fortsette å lyse i noen minutter selv om bryteren skrus av.
Det går en kabel fra forlykta som er plugget i navdynamoen. Sjekk at pluggen sitter på og at ledningene ikke er rykket ut av pluggen.
Hvis pluggen sitter i og det fortsatt ikke lyser, kan det være på tide å levere sykkelen på et verksted. Hvis du er litt mer avansert, kan du gå videre i veiledningen nedenfor. Kontakt gjerne support@hallstrom.no eller 959 72 570 for hjelp.
Hvis ledningene er rykket ut av pluggen:
Hvis du har et multimeter og vet hvordan du bruker det, så kan du feilsøke videre. Et billig multimeter i «hobbykvalitet» er godt nok. Krokodilleklyper forenkler målingene.
Still multimeteret på vekselspenning (V AC) som vist på bildet.
Merknad: Dynamoen leverer vekselstrøm til forlykta. Forlykta leverer likestrøm videre til baklykta, men fordi likestrømmen ikke er glattet og frekvensen (Hz) er lav når man snurrer forhjulet for hånd, er det lettere å teste med multimeteret stilt på AC også på strømkretsen til baklykta.
Under feilsøkingen er det ikke viktig hvilken spenning man måler, bare om man måler noe i det hele tatt. Når man snurrer forhjulet for hånd, blir farten lav og dermed spenningen lav.
Merknad: Ved normale hastigheter leverer dynamoen 6 V.
Hvis du oppdager at en komponent eller en kabel er defekt og sykkelen er innenfor garantitida, så kan du levere sykkelen på verksted for kostnadsfri reparasjon, eller kontakte support@hallstrom.no / 959 72 570 for å få tilsendt ny del.
Hvis garantitiden er utløpt, kan du levere sykkelen på verksted eller bestille ny del i nettbutikken.
Hvis verken forlykta eller baklykta lyser, så hopp til neste punkt.
Men hvis det lyser foran og ikke bak:
Trekk av pluggene på kabelen fra dynamoen (ikke den som går til baklykta) og mål om det er spenning i pluggene.
Hvis det er spenning, er forlykta sannsynligvis defekt.
Trekk av pluggen og mål om det er spenning på de to lederne på dynamoen.
Hvis det ikke er spenning, kan dynamoen være defekt, men dette er svært sjelden.
Hvis det er spenning ut av dynamoen, er problemet sannsynligvis dårlig kontakt:
HALLSTROM BIKES
Leirvikveien 10 C
4513 Mandal
☎ 959 72 570
Butikker
✉ salg@hallstrom.no
Bruksanvisninger og hjelp
✉ support@hallstrom.no