Hallstrom Coffee har hydrauliske skivebremser, som er selvjusterende og har topp bremsekraft upåvirket av vann og møkk på felgene. Normalt skal du ikke behøve å gjøre noe annet enn å skifte bremseklosser en sjelden gang. I tillegg anbefales det å skifte bremsevæske som del av årlig hovedservice.
Olje eller fett på bremseskive / bremseklosser vil redusere bremsekraften og dessuten føre til at bremsene hyler. Ingenting på bremsesystemet trenger å smøres (eventuelt kan de bevegelige leddene i bremsehendlene smøres).
Pass på å ikke søle olje på bremseskivene. Unngå å smøre kjedet med spray, for det er så lett å være uheldig og sprute litt på bremseskiva. Smør heller kjedet med en vanlig oljekanne med tut.
De delene av bremseskivene som ikke bremseklossene bremser mot kan over tid ruste. Ikke så mye som man gjerne ser på bilbremser, men det kan ruste noe. Dette har ingen betydning annet at det ikke ser så pent ut, og man må ikke prøve å beskytte dette med olje. Derimot har vi aldri sett rust på selve bremseflatene, som av og til er et problem på biler.
De varer lenge, men må skiftes når det er 0,5 mm igjen av bremsebelegget. Hvis de slites helt ned slik at metallplata skrubber direkte mot bremseskiva, kan bremseskiva bli ødelagt slik at den også må skiftes. Hvis bremsene begynner å lage en annen lyd enn før når du bremser, må du umiddelbart sjekke at de ikke er nedslitt.
Dette er fordi det da kan komme luft i bremsene; se Problemløsning: svampete bremser.
Unngå dessuten å snu sykkelen opp ned oftere enn nødvendig. For eksempel er det best å smøre kjedet og gjøre annet løpende vedlikehold uten å snu sykkelen (se Vedlikehold). Men hvis du trenger å snu sykkelen for å skifte dekk eller for å frakte den på takstativ, eller andre grunner, så gjør det! Hvis du bare unngår å trykke på bremsehendlene, så blir det i verste fall en helt minimal mengde luft som snart går ut igjen av seg selv (se også Problemløsning: svampete bremser). Et alternativ til å snu sykkelen er for øvrig å skru to kroker i garasjetaket eller et takutspring og henge sykkelen i to snorer — eller kjøpe et mekkestativ.
Å bytte bremseklosser på en sykkel med hydrauliske skivebremser er helt annerledes enn å bytte bremseklosser på en sykkel med felgbremser, men på mange måter enklere. Det er normalt en ren byttejobb, uten den tidkrevende finjusteringen av klaring og vinkel som man må gjøre med felgbremser. Men hjulet må av.
Sjekk følgende i rekkefølge:
Det er vanlig at skivebremser hyler når de er våte, spesielt i lav hastighet eller når man bremser ned og stanser. Dette er normalt og følges ikke av redusert bremsekraft, men kan være irriterende å høre på. Et nyttig knep er å «legge på bremsene» ved å bremse veldig svakt et stykke før man egentlig har tenkt å bremse, for å feie av vannet. Noen ganger blir problemet mindre etter hvert som klossene slites.
Metallbremseklosser hyler mer enn resinklosser (som er standard på våre sykler). Hvis du har byttet til metallklosser, så kan du vurdere å bytte tilbake til standardklossene (resinklosser).
(Se Ikke gjør disse tabbene med hydrauliske skivebremser.)
Hvis det er kommet olje eller fett på bremseskiva / bremseklossene, må du skifte klosser og rengjøre bremseskiva grundig med rødsprit, isopropanol eller avfettingsmiddel. Ikke bruk andre løsemidler.
Ikke prøv å gjøre ovennevnte i en slak nedoverbakke eller ved å trå med bremsen på på flatmark. Det vil da ta så lang tid å varme opp bremseklossen at du risikerer at hele bremsekaliperen blir overopphetet.
HALLSTROM BIKES
Leirvikveien 10 C
4513 Mandal
☎ 959 72 570
Butikker
✉ salg@hallstrom.no
Bruksanvisninger og hjelp
✉ support@hallstrom.no